lauantai 6. helmikuuta 2016

Lähitapiola ja maailmanhistorian surkeimmat nettipalvelut

Eilisessä Wilmaviestissä oli monenmoista vitsintynkää ja koko viestin premissi taisi olla enemmän siellä sarkasmin puolella, vaikka Wilmaa paljon pitäisikin kehittää erityisesti ihan käyttäjäystävällisyyden ja käyttöliittymän kannalta. Valitettavasti Starsoftilla ei ole mitään intressiä korjata mitään, koska liksa juoksee jo tällä hetkellä, kun kunnon kilpailijaa ei ole ja sopimukset tehdään vuosikausiksi eteenpäin. 

Mutta Wilma tällaisenaankin on jo suorastaan legendaarisen hyvä verrattuna joihinkin muihin nettipalveluihin. VR:n kyvyn tuottaa järkevää palvelua interwebsin kautta tietänee kaikki. Espoon kaikki nettipalvelut kuntalaisverkosta webmailiin on täynnänsä pieniä ja ärsyttäviä ongelmia ja mikä tahansa Applen käyttöjärjestelmässä toimiva softa on automaattisesti vähän kehno. Ja miten on mahdollista, että vuonna 2016 ei olla maailmassa vielä siirrytty jo flashista html5 -pohjaan? Ei pitäisi olla enää tänä vuonna näin asioiden.

Kaikki nämä kuitenkin kalpenee Lähitapiolan ja S-pankin susipaskan nettijärjestelmän rinnalla. En tykkää kiroilla muuten kuin urheilukentällä, mutta tämän kyseisen systeemin kanssa on pakko vaan käyttää termiä susipaska, koska mikään muu ei sitä kuvaa.

Koko palvelu ei edes oikeastaan liity muhun mitenkään muuten, kuin siten että irtisanoin henkivakuutus/säästötilin ja jouduin sitä varten tekemään muutaman asian siellä. 

Ei nyt jumaliste sentään. 

Ensimmäisenä asiana, mikä helvatan nettipalvelu nykypäivänä on kiinni öisin? Mitä?!? Palvelussa ei voi käyttää tiettyjä palveluita, kuten pankkipalveluita 23-07 välisenä aikana. Minkä takia niillä ylipäänsä on nettipalvelu, jos sitä ei voi käyttää SILLOIN KUN KÄYTTÄJÄN TARVITSEE SITÄ KÄYTTÄÄ. 

Siellä ei myöskään voi ilmoittaa vakuutuspalvelujen vahingoista tuona aikana. Asiakaspalveluhan on auki taas  ihan miten sattuu eikä mitenkään loogisesti esimerkiksi nettipalvelun ollessa auki.

Oikeasti? ma-pe klo 8-18 ma-ke 9-22 ja to-pe 9-16 ja nettipalvelut joka päivä 7-23 MITÄ?!  

Tämän lisäksi palvelussa on muutamia hauskoja ominaisuuksia. Viestit eivät tallennu keskusteluiksi vaan vastattuasi johonkin viestiin ET VOI VASTATA SIIHEN UUDELLEEN ENNEN KUIN LÄHITAPIOLA ON VASTANNUT... MITÄ!?!?

Tähän yhdistetään yleisesti huono toimivuus, hitaus, vaikeaselkoisuus, turhat ja monimutkaiset valikot, pikalinkkien puute, jatkuva s-mainonta ja tämä alla oleva...

 
Niin meillä on Suomen ja koko maailman huonoin nettipalvelu. Tilaisin henkilökohtaisesti VR:ltä kolmekymmentäseitsemän erillistä junalippua junavuoroille ympäri Suomen, osan veturialennuksilla ja osan ilman ennen kuin käyttäisin tätä palvelua koskaan enää.

On nimittäin niin käsittämätöntä kuraa, että kehun tähän loppuun Steve Jobsia ja Applea. Ja minä en ole koskaan tehnyt niin virallisesti tai myöntäen. 

Steve Jobs saattoi olla vaikka minkämoinen mikromanageroiva rahanahne tyranni, mutta ainakin sen tuotteet on yksinkertaisia käyttää. Sen enempää ei vaatisi miltään palvelulta.

Mä olisin kestänyt tämän asian aivan hyvin, jos tällä viikolla ei olisi joutunut niin monen susihuonon ohjelman kanssa toimimaan. 

Ja mikä helvata siinä on, että teidän pitää laittaa mut vaihtamaan salasanaani jatkuvasti? HÄH? Ihan oikeasti Espoo prkl... OIKEASTI! Mulla on tehty Hotmailiin sähköpostitili vuonna 1996. Siitä on kakskymmentä vuotta. Arvatkaa montako kertaa olen vaihtanut sen salasanan? EN KERTAAKAAN! En kertaakaan ja arvatkaa mitä, se on ihan riittävä määrä. 

Joo en ole niin tyhmä, että käyttäisin samaa salasanaa vaikka Paypalissa tai missään sellaisessa palvelussa, jossa haluan säilyttää mitään järkevää tai tärkeää. ESPOON KUNTALAISVERKKO EI OLE SELLAINEN!

Ja on muuten tosi ihanaa yrittää toimia hyvien tapojen mukaisesti ja olla urkkimatta oppilaiden salasanoja, kun niiden pitää joka loman jälkeen vaihtaa se salasana ja kahdeksan tyyppiä on käsi pystyssä, kun ei muista sitä. Sitten ihmetellään, miksi opettajat laittaa niille salasanoiksi maanantai tai jalka. Ja talteenhan ope ei niitä saa laittaa niitä salasanoja. Ei kun ekaluokkalaistenkin pitää muistaa...

Arvatkaa muuten montako kertaa se PayPal on pyytänyt mua vaihtamaan salasanani? EI KERTAAKAAN!

Spotify... NOLLA KERTAA

Steam... NOLLA KERTAA

Facebook... NOLLA KERTAA

Twitter... Varmaan näette trendin tässä

Blogger... No blogger pyysi kerran, kun otin mainokset käyttöön. 

Espoon kuntalaisverkko ja sähköposti: JOKA TOINEN KUUKAUSI!

Joo... 

Vähän ohjelmistoraivoa tällä viikolla selvästi havaittavissa. Ens viikolla paremmalla fiiliksellä. Tulee kouluttaja kertomaan Office365-paketista, joka tulee kouluille käyttöön. 

Pitäisi toimia Fronterin sisältä suoraan. Pitäisi toimia. 

Pitäisi toimia ylipäänsä. Jossain vaiheessa pitäisi.

Vähän olen just nyt skeptinen. 

Helvata.

Ja joo tiedän nettiturvallisuudesta ja kaikesta ja osaan toimia ihan fiksusti. Ei vaan jaksa tätä typerää holhoamista. On niin kovin suomalaista tämä Espoon tietoturvameininki. Mozilla Firefoxia ei saanut asentaa vuosikausiin työasemiin tietoturvan vuoksi. Piti käyttää Internet Exploreria. Siinä teille tietoturvaa.

Nyt lopetan. Oikeasti.

OPETTAJILLA ON 400 MEGATAVUA; SIIS MEGATAVUA, EI GIGATAVUA VERKKOTALLENNUSTILAA! OIKEASTI! 

 

0 comments: