tiistai 27. lokakuuta 2015

Ministeri Grahn-Laasosen paimenkirje osoittaa tietämättömyyttä ja välinpitämättömyyttä

En ajatellut opetusministeri Grahn-Laasosen pääsevän enää syvemmälle siinä miten surkeasti hän ajaa oman ministeriönsä asiaa. Surulliset perusopetuksen kärkihankkeet ilman konkretiaa ja vielä huonommin resurssein oli jo sellainen rimanalitus suurten säästöjen rinnalla, että ajattelin ministerin virkamiesten jo sanovan, että kannattaisi ehkä hillitä sitä omien ajatusten esille tuomista. Varsinkin kun ne ovat sitä tasoa, mitä ovat olleet.

Tänään kuitenkin Helsingin sanomat julkaisi opetusministerin "paimenkirjeen" korkeakouluille. Kirjeessä opetusministeri patistaa korkeakouluja spesifioimaan, missä ne aikovat olla maailman parhaita vuonna 2025 ja mitkä niiden aloista ovat kansallisesti laadukkaita ja merkittäviä.

Ilmeisesti opetusministeri menee tässä valtioneuvoston kannan mukana. Valtioneuvostohan määrää nykyään mikä on tärkeää ja tarpeellista tutkimusta ja tiedettä, kuten se on strategisissa tutkimuskohteissaan määritellyt. Näihin ajatuksiin ei tietenkään kuulu tieteen monialaisuus, tieteen itseisarvo sivilisaation tärkeänä osana tai monipuolinen ja kannustava tieteen tekeminen.

Opetusministeri osoittaa paimenkirjeellään, ettei hänen osaamattomuutensa rajoitu pelkästään peruskoulun ja varhaiskasvatuksen tasolle vaan hän kykenee olemaan täysin kohtuuton ja näköalaton myös korkeakoulutuksen suhteen. Missään muualla maailmassa tuskin opetusministeri kehtaisi täysin suhteettomien leikkausten jälkeen vaatia yliopistoja osoittamaan miten ne aikovat olla maailman huipulla. Samaan aikaan hän osoittaa huoltansa siitä, miten me saamme pidettyä täällä kansainvälisiä huippuosaajia. No ei saada. Se vaatisi rahaa perustutkimukseen ja resursseja monialaiseen ja monipuoliseen akateemiseen työhön. Se vaatisi juuri niitä asioita, jotka te olette ennen murahdustanne leikanneet pois yliopistoilta. 

Grahn-Laasonen on sitä mieltä, että vaihtoehtona on näivettymisen tie, jolloin esimerkiksi tuo ulkomainen huippuosaaminen jää tulematta tänne. Samaan aikaan Suomi alkaa veloittaa ulkomaisilta opiskelijoilta lukukausimaksuja. Tämä siis aikana jolloin muut maat peruuttavat päätöksiä samasta asiasta, koska ne ovat johtaneet opiskelijamäärien romahtamiseen ja ulkomaisen osaavan työväestön mielenkiinnon hiipumiseen. On vastenmielistä miten toisella kädellä puututaan korkeakoulujen rahoitukseen ja itsehallintoon ja toisella samaan aikaan lyödään nyrkkiä julkisesti pöytään vaatien jotain tulevaisuuden huipputuloksia.

Viimeisenä kiinnitän huomiota kirjeen lopussa olevaan vaatimukseen tehostaa sisäisiä organisaatioita. Ministeri kirjoittaa ”Nykytila, jossa jopa 40 prosenttia henkilöstöstä työskentelee muissa kuin opetus- ja tutkimustehtävissä, ei varmasti kenenkään mielestä on tyydyttävä”. Tämä osoittaa kuinka täysin pihalla ministeri on yksinkertaisimmistakin asioista. Ministerillä ei ole minkäänlaista käsitystä siitä mitä korkeakoulun infran ja arjen pyörittäminen on. 

En tiedä onko ministeri Grahn-Laasonen vain populisti vai oikeasti niin tietämätön, että kuvittelee korkeakoulun pyörivän vain lehtoreiden ja professoreiden työllä. Haluaisiko rouva ministeri mahdollisesti kasvatustieteen professorin pyyhkivän pölyjä luentojen välillä? Hammaslääketieteen yliopettaja voisi vapaapäivinään hoitaa teknistä tukea. Biologian professorit ja sukupuolitutkimuksen tohtorikoulutettavat hoitaisivat jaetusti yövahtimestarin työt. Yliopistotason kirjastoa ja opiskelijoiden ohjausta taas voivat hoitaa maisteriopiskelijat vapaaehtoistyönä. Laiskat opiskelijat kun muutenkin ovat täysin hyödyttömiä kulueriä. 

Itse opiskellessani sain keskisuuren tiedekunnan tiedekuntaneuvoston jäsenenä todistaa, kuinka paljon professoreiden työaikaa meni täysin muuhun kuin siihen opettamiseen tai tutkimukseen. Samaan aikaan opetusministeri, jonka pitäisi olla tärkein poliittinen henkilö koko opetuksen kentällä heittää tällaisia täysin typeriä lukuja ja väitteitä.

Opetusministeri Grahn-Laasonen vaikuttaa siltä, että hänen tulisi kohtapuoliin myöntää, ettei koulutuksen taso, kehittäminen tai meidän koulutusjärjestelmämme ylipäänsä kiinnosta häntä pätkääkään. Niin välinpitämätön ja tietämätön hän on ulostuloissaan. Mikäli hän haluaa toimia valtiovarainministeriön kiristysruuvina niin olkoon siinä rehellinen ja jättäköön paimenkirjeet tai kärkihankkeet suosiolla pois retoriikastaan. 

On noloa, että tässä maassa, maassa jonka suurin valtti on erinomainen, maksuton ja tasa-arvoinen koulutusjärjestelmä, toimii opetusministeri näin. 

PS. Eduskunnassa työskentelevistä ihmisistä noin 23% on kansanedustajia, jotka säätävät lakeja. Voisiko ministeri Grahn-Laasonen hoitaa vaikkapa kahviota ja avustaa Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän jäseniä ennen ja jälkeen täysistuntojen?

0 comments: