keskiviikko 13. tammikuuta 2016

Opelupaukset

Nyt kun on ollut taas muutaman päivän töissä on hyvä myös muistuttaa itselleen mieleen muutama perusasia.


Opettajalla on työaika. En aio olla ensimmäisenä ja viimeisenä töissä. Voin olla jompaakumpaa, mutta en joka päivä.  
 
Opettajan työ on työ, ei elämä. Minulla on vapaa-aika ja oma elämäni työn ulkopuolella. Olen ihan tarpeeksi arvokas ihmisenä ilman opettajan statustanikin.

 
Opettaja on oma itsensä ja oma persoonansa. En aio väen vängällä tehdä sellaista, joka ei minulta suju. Uskallan pyytää apua.

 
Pystyn vaihtamaan suunnitelmaa. Aina kaikki ei mene omien ajatusten mukaan. Joskus tulee muuta ja joutuu karsimaan tai kokonaan luopumaan. Se on ihan ok. 


Saa epäonnistua. Vaikka menisin ihan metsään tai projekti tai opetus menisi aivan persiilleen niin en pilaa yhdenkään lapsen elämää. En ole korvaamaton hyvässä tai pahassa.
 
Jaksan kuunnella. Rakastan omaa ääntäni niin kuin suuri osa meistä opettajista. Lupaan silti myös antaa aikaa, ääntä ja mahdollisuuksia myös oppilaille.

 
Osaamiseni ei ole valmista. Lupaan ottaa selvää uusista asioista, kokeilla ja kouluttautua.

 
Olen oma itseni. Saan mokata, nauraa tai jopa ärsyyntyä. Se ei ole väärin niin kauan kuin pystyn toimimaan virkamiehenä ja opettajana asiallisesti.

 
Open työ ei ole enää yksinäistä. Lupaan puhua myös työkavereille ja kuunnella heitä. Myös minä osaan varmasti auttaa joskus. Osaan sanoa myös tarvittaessa, etten ehdi tai etten nyt jaksa.


Ope on tärkeä. Yritän muistaa aina, että minulla on merkitystä. En ole korvaamaton, mutta olen tärkeä.


Eiköhän näillä lupauksilla selviä tämän kevään ja kesäkuussa saa ottaa maljan jokaisesta pidetystä lupauksesta. Opettajien motivointi on helppoa ;)

0 comments: