torstai 6. elokuuta 2015

Salakuuntelua bussissa - viikon hauskin keskustelu

Käytiin Pyryn kanssa tänään Verkkokauppa.comissa hakemassa virtajohtoa. Napattiin bussi ja Pyry alkoi juttelemaan vanhemman naisihmisen kanssa niitä näitä. Mä istuskelin ja näpräsin puhelinta kun aloin kuuntelemaan puolikorvalla taaempana istuneiden kahden miehen aika kovaäänistä keskustelua. Kutsutaan heitä vaikkapa tässä vaiheessa Mies yksi ja Mies kaksi nimillä.

M1- Mä oon niin kyllästynyt tähän helvetin maahanmuuttotaisteluun. En vaan jaksa kun aina pitäis ottaa kantaa. Sais sulkea sitten vaikka kaikki maailman maat omat rajansa ni ei tarvis kenenkään nähdä toisiaan. Eikä tarvitsisi

M2- No vasta meidän kesäreissun jälkeen.

M1- Häh?

M2- Sais sulkea ne rajat vasta meidän kesälomareissun jälkeen.

M1- Mihin te ootte menossa?

M2- Namibiaan. Ollaan kolme viikkoa reissussa. Tuun sitten takaisin viikko sen jälkeen kun avataan taas.

M1- Namibiaan? Miks helvetissä sä haluat lähteä johonkin Afrikkaan? Aiotko maahanmuuttajaks? Muista sit vaatia niiltä kaikki mahdolliset sosiaaliturvat? Namibian sosiaaliturvalla sais elää täälläkin kaikki.

M2- Siis vastustatko sä maahanmuuttoa vai haluatko sä sitä? Vai haluaisit sä kaikille suomalaisille Namibian sosiaaliturvan?

M1- No suomalaisille vois olla ihan kaikki edut. Mutta ei sellaisille, jotka ei oo suomalaisia.

M2- No mikä on suomalainen? Pitääkö olla kansalaisuus?

M1- Joo paitsi, jos oot saanut sen kansalaisuuden vasta myöhemmin.

M2- Eli pitää olla syntynyt Suomessa?

M1- Joo.

M2- Eli täällä syntyneet maahanmuuttajataustaiset lapset on ihan ok?

M1- No ei jos ei oo täältä. Mutta jos on täältä ni sit ok.

M2- Jos maahanmuuttaja on Suomesta ni sen lapset on ihan ok?

M1- Ei mutta jos on vaikka ollut jo monta sataa vuotta Suomessa ni sit se on ok.

M2- Ei Suomi ole edes sataa vuotta.

M1- No ei mutta on täällä ollut ihmisiä jo paljon kauemmin. Mun isä on vanhempi kun Suomi ja se on silti suomalainen.

M2- Eli jos vanhemmat on vanhempia kun Suomi ja suomalaisia niin sit olet suomalainen?

M1- No ei tarvi olla. Mutta pitää olla suomalainen suku.

M2- Mitäs jos on vaikka puoliksi suomalainen tai isoisä oli vaikka Amerikasta?

M1- Ihan sama mulle. Kunhan kaikki tajuaisi että siitä seuraa vaan ongelmia, jos tulee muualta. Tuskin säkään oikeasti haluaisit elää Namibiassa?

M2- Mä oon Namibiasta.

M1- HÄH? Etkä helvetissä ole?

M2- Olen.

M1- Mutta sun nimi on Kari? Onko se väännös jostain?

M2- Mun nimi on Karl. Ei Kari. Se on saksalainen nimi. 

M1- Eli et oo Namibiasta kun Saksasta.

M2- Mun sukuni on Namibiasta, eli mä olen namibialainen. 

M1- Oikeasti et helvetissä ole?

M2- Olen. Etkö sä ole ikinä ihmetellyt mun huonoa Suomea?

M1- No en mä tajunnut.

M2- Etkä mun ihonväriä?

M1- No Suomessa on paljon tummaihoisia suomalaisia.

M2- Ilmeisesti kiroilua, jollakin kielellä jota en tunnistanut

Näin niitä yksilöitä kohdataan Suomessa. Olisi mielenkiintoista tietää, onko Namibiassa oikeasti hyvä sosiaaliturva. Se tekisi tästä vielä paremman jutun. Sen verran piti nettiä selailla kotiinpäästyä, että Namibiassa on itse asiassa aika paljon saksankielisiä nimiä, mutta vielä enemmän siellä on suomenkielisiä nimiä. Maan yksi yleisimmistä poikien etunimistä on Veijo ja Tytöillä esimerkiksi Annika ja Helvi ovat yleisiä. Joten olisi ollut hauskaa, jos kaverin nimi olisi oikeasti ollut Kari.

Tekstistä on myös poistettu monta helvetti -sanaa, koska nykyiselläänkin niitä näyttää olevan kirjoitettuna tosi paljon. Puheessa niitä oli vielä reilusti enemmän.

0 comments: