torstai 24. huhtikuuta 2014

Kirjallisuudesta ja pieruista

Mä oon ite ollut aina lukija. Mä oon tykännyt lukea ihan tietynlaista kirjallisuutta, lähinnä fantasiaa ja scifiä. Tietty olen kahlannut aika paljon myös niin sanottuja klassikkoja läpi, mutta kyllä Pratchett, Gaiman, Hamilton, Sanderson, Tolkien, Adams ym. on ne mitkä sitten kuitenkin saa mut jopa palaamaan kirjojensa pariin.

Tietysti mä salaa toivon, että mun pojastani tulee myös sellainen, joka tykkää lukea. Tietysti mä myös toivon, että se tykkää samanlaisesta kirjallisuudesta kuin mä. Että mä voin lukea sille Hobitin tai Ruohometsän kansan iltasatuina, tai että mä voin antaa sille hirveän kasan Pratchetteja englanniksi mukaan kun se muuttaa pois kotoa joskus.

Sitten mä mietin meidän tän hetkistä kirjallisuussuosikkia.

Paukku - Leslie Patricelli
Saatiin tämä kirja lahjaksi työpaikalta. Aiheutti heti kotiin saapuessaan vähän huvittuneisuutta, mutta jäi kuitenkin hyllyyn odottamaan vielä hetkeksi. Pyry kun oli lahjan saamisen aikaan vasta kaksiviikkoinen.

Tässä muutama ote kirjasta.

Myös monia muita pieruja kuvataan yksinkertaisilla, värikkäillä ja selkeillä kuvilla.

Tämä on ihan suunnaton hitti. Pyry voi kuunnella kirjan läpi helposti kaksi tai kolme kertaa putkeen. Ja se voi tehdä sen kolme kertaa päivässä. Joka kerta reaktio on sama. Hillitön hihitys ja nauru, erityisesti tiettyjen sivujen kohdalla.

Voi tietysti väittää, että lapsi ei nyt ihan kamalasti vielä ymmärrä koko kirjasta. Ehkä se reagoikin vaan meidän ääneen ja erilaisiin äännähdyksiin.

Toinen vaihtoehto on, että mun lapseni ei tule olemaan ihminen, joka arvostaa Monty Pythonia, XKCD:tä, Douglas Adamsia tai Terry Pratchettia. Mun lapsestani tulee sellainen, joka pitää Pulttiboisista ja katsoo Austin Powersista vain pissa- ja kakkakohtaukset.

Vaikka onhan tää aukeama esimerkiksi ihan oikeasti hauska.

Mä en vaan ymmärrä miksi toi vauva ei koskaan käytä muita vaatteita kuin kerran haalaria. Pyöräily ei voi olla mukavaa pelkässä vaipassa.

Kaikki kirjallisuus on tietysti hyvästä, mutta mä aion silti pikkuhiljaa muokata sen makua. Mitä siitä tulee, jos se ei tykkää Lassista ja Leevistä tai jos sen mielestä Karvinen on sairaan hyvää sarjakuvaa. Ei käy.

Ja yhtään ainutta vampyyriromaania se ei tähän taloon tuo.

Paukku - Leslie Patricelli (2014) löytyy mm. Adlibris -kirjakaupasta

(Liisa aina oikolukee mun tekstit ennen kuin mä laittelen niitä nettiin. Tiesin, että Liisa tykkää Pulttiboisista, mutta Karvinen oli uutta tietoa.)








2 comments:

Tytti kirjoitti...

Oi! Meillä on tuo sama kirja! Meinattiin vahingossa unohtaa maksaa se, kun oli jäänyt jotenkin ostoskärryjen väliin. Olisihan se ollut noloa: "Opettaja varasti pierukirjan."

Mua viehätti siinä myös värikkäät ja selkeät kuvat (tarinahan on mitä lumoavin.) Pitääpä muuten kaivaa kirja esille, se vois kohta kans upota meidän Alvarille. Samaan sarjaan kuuluu muuten myös kylpykirja ja pottakirja. Terveiset Iivarilta!

Timo K kirjoitti...

Huomattiin kans noi sarjan muut osat tänään. Tuottelias kirjailija ollut selkeästi. Onkohan ollut samanlainen perusajatus kuin vaikka George R.R. Martinilla, että ensin kirjoitti seitsemän vuotta peruskaavaa ja sitten alkoi työstämään yksittäisiä kirjoja.

Terkkuja takas Iivarille ja pienelle Alvarityypille kans :)