keskiviikko 9. joulukuuta 2015

HundrED - suomalaisen koulun sata seuraavaa vuotta

Olin eilen hundrED -hankkeen aloitustapahtumassa Maximissa Helsingissä. Paikalla oli arviolta parisataa ihmistä kouluista, julkispuolelta ja erilaisista laitoksista. Suurin osa näytti ainakin tuttujen kasvojen perusteella olevan rehtoreita ja opetuspuolen ihmisiä.

Jos et jaksa lukea yhden ihmisen arviota hankkeesta, niin lisätietoa kannattaa hetimiten mennä katsomaan suoraan osoitteesta hundred.fi

Kaiken kaikkiaan yksinkertaistettuna.

SCOOL pisti pystyyn hankkeen, jonka tarkoituksena on kolme asiaa.
(jos et tiedä vielä, mikä SCOOL on niin kannattaa käydä tutustumassa erityisesti Triplettiin, jonka avulla Ylen uutisista saa kouluhommia todella simppelisti joka päivä).


Haastatella sataa koulutusalan asiantuntijaa ja tuoda näiden mielipiteet ja asiantuntemus koulutuksesta ja sen muutoksesta videoiden ja haastattelujen kautta näkyväksi.

Löytää ja esitellä sata jo nyt käytössä ympäri maailman olevaa hyvää opetuksen käytäntöä ja tapaa tähän päivään ja tulevaisuuteen.

Aloittaa sata kokeilua suomalaisissa kouluissa, joiden avulla voidaan rohkeasti etsiä uusia ja tulevaisuuden oppimisen ja opettamisen tapoja, oppimisympäristöjä, johtamista ja osaamista.

Vaatimattomasti tilaisuudessa todettiin, että hankkeen tarkoituksena on olla maailman kunnianhimoisin ja paras koulutuksen uudistusta edistävä hanke. Se on hemmetin hyvä tavoite. 

Muutama sana esiintyjistä.

Ministeri Grahn-Laasonen kävi kertomassa, kuinka blaablaablaa... No joo ehkä on taas vähän tämä oma ennakkokäsitys kyseisestä ministeristä liian vahvana, mutta hänen viestinsä siis oli lähinnä, että Suomella on tosi vaikeaa, taloustilanne on tosi kurja ja on hienoa ja kliffaa, että meillä on niin hyvät opettajat. On rankkaa kun Pisatulokset ei ole koko ajan maailman parhaita ja on kiva kun on niin hyvät opettajat (oikeasti kolmesti taisi todeta). Ehkä isoin asia, joka itselle jäi mieleen oli se, että ministeri kertoi kärkihankkeen tarjoavan rahaa opettajien täydennyskoulutukseen opettajien tahtomalla tavalla. Tämä on aika isossa ristiriidassa sen kanssa, että kärkihankkeen suunnitelmien mukaan täydennyskoulutuksen oli tarkoitus nimenomaan kouluttaa opettajia digitalisaation hyödyntämiseen. Ehkä tässä vaan omaan korvaan särähti se, kuinka ministeri yrittää aina vähän nuoleskella juuri sillä hetkellä istuvaa yleisöä, vaikka ei selvästikään vielä tiedä esimerkiksi kärkihankkeen toteutuksesta vielä mitään.

Pekka Peura oli tosi iso positiivinen yllätys. Olen lehtijuttujen perusteella vähän ehkä törkeästi verrannut itse kyseistä herraa taikatemppuilijaksi ja Maarit Korhosen kaltaiseksi besserwisseriksi, mutta mieshän siis toteuttaa vaan mielestäni parasta mahdollista opettajuutta. Hän opettaa omana itsenään, itselleen sopivalla tavalla ja toimii omana persoonanaan. Luottaa oppilaisiin ja luottaa itseensä. Erittäinkin hyvää perusajatusta.

Saku Tuominen on äärimmäisen simppeli esiintyjä. Tämä siis vain ja ainoastaan positiivisesti. Selkeää esiintymistä. Yksinkertaiset esimerkit ja käytäntö liitetään asiantuntijuuteen ja tutkittuun tai tutkittavaan ja kokeiltavaan. Diat olivat suorastaan nerokkaan yksinkertaisia, vaikka DNA:n sponsorirahoista lainattu värimaailma olikin lievästi sanottuna räikeähkö. Positiivinen se silti oli. Oli myös hauska miten Tuominen omalla positiviisudellaan torppasi täysin ministeri Grahn-Laasosen Pisakauhut kertomalla, että onneksi koulussa pitää opettaa myös muita tärkeitä taitoja. Tuominen on myös äärettömän symppis esiintyjä, jonka on helppo ottaa ihmiset mukaan ideoihinsa ja innokkuuteensa. Hän on luonnollinen ja käyttäytyy myös siten. Asiantuntejuus omasta asiasta ei tietysti haittaa ja näkyi vahvasti esimerkiksi kyselyosiossa ja esiintymisen jälkeen kun keskusteli ihmisten kanssa erikseen.

Hankkeen hakuaika alkoi joulukuun alussa ja jatkuu tammikuun 2016 loppuun. Aikataulu on nopea, koska 2017 on tarkoitus jo olla dataa, jota jakaa. Kahden vuoden setistä on valmistumassa myös Ylen kanssa tuotettava dokumenttielokuva. Kaikki materiaali on täysin vapaasti kenen tahansa käytettävissä ja koko hanke tehdään pro bono. Tarkoituksena on luoda Suomeen koulutusjärjestelmä koko tälle vuosisadalle ja tulevaisuuteen. Tarkoituksena on luoda sellainen koulu, joka voi yhä olla johtotähtenä koko maailmalle. Meidän peruskoulumme oli monta kymmentä vuotta jotain niin ainutlaatuista koko maailmassa, että nautimme yhä siitä arvostuksesta. Mutta sen on muututtava ja kasvettava, jotta me voimme olla suunnannäyttäjiä vielä myös tulevaisuudessa. 

Toki olen ollut itse samaa mieltä näistä asioista jo aiemmin, mutta hankkeen koko, reaaliaikaisuus ja kunnianhimoisuus pisti kyllä meikäläisen innostumaan ihan opettajana jo välittömästi. Nyt kun tässä viettelee viimeisiä kotonaolopäiviä ja ei ole menossa pitkäaikaiseen työsuhteeseen, niin omaa luokkaa ei oikein voi ilmoittaa mihinkään. Sen sijaan kuka tahansa rehtori, joka lukee tätä tekstiä niin tässä on yksi ope valmiina haasteeseen ;)

Yksi hyvä setti, joka tuli esiin tapahtumassa oli se, kuinka valtavasti meillä opettajilla on pedagogista vapautta ja mahdollisuuksia tässä maassa. Me voidaan osallistua ja osallistaa vaikka mihin. Kouluilla on myös paljon vapauksia ja itsenäisyyttä yksiköinä. Meillä on potentiaali kaikkeen. Meillä on osaamista ja rakenteet, jotka mahdollistaa sen maailman parhaan koulun vaikka seuraavat tuhat vuotta. Mutta se muutos on tehtävä. Se vaan on tapahduttava.

Ideoita ja ajatuksia heräs itselle jo vaikka kuinka paljon, paperillekin tuli pistettyä muutama sellainen, jota on ihan tosi pienessä kaavassa tullut kokeiltua aiemmin. 

hundrED suomalaisen koulun sata seuraavaa vuotta, on ehdottomasti hanke, jota kannattaa seurata.

Ai niin ja pakkohan tässä on lopussa vielä hehkuttaa sitä, että mun suosikkikoulutusalanrokkistarat Sal Khan ja Sir Ken Robinson on kumpikin antamassa haastattelua ja mahdollisesti muuten osallistumassa hankkeeseen. Kamoon? Ne on meidän alan Keith Richardseja ja Justin Timberlakeja.

Vielä tästä. Kannattaa tutustua osoitteessa hundred.fi  
 

0 comments: